Tytuł szkolenia:
Praktyka tworzenia i realizacji umów w zamówieniach publicznych
Kiedy:
Gdzie:
Szkolenie online,
wirtualna sala szkoleniowaOpis szkolenia:
Adresaci szkolenia:
- Osoby tworzące umowy po stronie zamawiającego – prawnicy, osoby merytorycznie odpowiedzialne za OPZ i wymogi realizacyjne, osoby nadzorujące wykonanie umowy;
- Osoby odpowiedzialne za ofertowanie, analizę ryzyka, nadzorujące realizacje umów po stronie wykonawców;
- Osoby odpowiedzialne za wydatkowanie środków publicznych.
Cele szkolenia:
- Przekazanie uczestnikom przekrojowych informacji w zakresie praktyki tworzenia umów o zamówienie publiczne, ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych wymogów i odrębności, jakie wynikają z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Wskazanie najistotniejszych ryzyk, jakie towarzyszą zamawiającym i wykonawcom (oraz podwykonawcom) podczas realizacji ww. umów, zwłaszcza w kontekście zmian i nowych rozwiązań obowiązujących od 2021 roku. Zaznajomienie uczestników z praktyką unikania i rozwiązywania sporów często występujących na etapie realizacji umów o udzielenie zamówienia publicznego.
Korzyści ze szkolenia:
- Przekrojowa wiedza w zakresie tworzenia bezpieczniejszych zapisów umownych i wymogów ustawowych niejednokrotnie warunkujących skuteczność wielu rozwiązań, takich jak kary umowne, waloryzacja, odstąpienie od umów, itd.
- Praktyczne umiejętności w zakresie dochodzenia roszczeń przez wykonawców – za roboty dodatkowe i inne świadczenia przekraczające zakres umowy.
- Umiejętność oceny ryzyka dla poszczególnych stron umowy – zarówno zamawiających, jak i wykonawców (oraz podwykonawców).
- Możliwość zapoznania się z bieżącymi trendami w zakresie unikania i rozwiązywania sporów ujawniających się w trakcie realizacji umów o zamówienie publiczne.
- Większa pewność prawidłowości wydatkowania środków publicznych.
Metodyka:
1. Przekrojowo – przekazanie wiedzy z różnych dziedzin prawa, mających zastosowanie dla umów o zamówienie publiczne: ustawa Pzp, Kodeks Cywilny, Prawo budowlane, Prawo autorskie, itd.;
2. Praktycznie – trener jest adwokatem i na co dzień pomaga w tworzeniu umów, przeprowadza analizy ryzyka dla różnych stron umowy, reprezentuje zamawiających i wykonawców w sporach sądowych, zawieraniu ugód, itd.;
3. Aktywnie – uczestnicy mają możliwość zapoznania się z przykładami błędów i sposobami ich unikania, elementem zajęć są warsztaty tworzenia zapisów umownych, ocena przykładów z praktyki, symulacja sytuacji spornych i metod ich rozwiązywania.
Trener:
Monika Kokosińska
Monika Kokosińska, adwokat – właściciel kancelarii od 2014 roku. Trener – praktyk.
Posiada praktyczne doświadczenie w zakresie prawa zamówień publicznych, RODO oraz szeroko pojętego prawa kontraktowego i sporów sądowych, w szczególności dot. udzielania zamówień publicznych, obsługi procesu inwestycyjnego, w tym realizacji umów na warunkach kontraktowych FIDIC.
Doświadczenie w zakresie zamówień publicznych zdobyła m. in. podczas pracy w Wydziale Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego we Wrocławiu, w biurze budowy Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz w kancelariach adwokackich (aplikacja adwokacka i egzamin przed ORA we Wrocławiu). Obecnie prowadzi samodzielną kancelarię, obsługując interdyscyplinarnie proces udzielania zamówień, sporów sądowych, mediacji, świadczy stałą obsługę prawną dla wielu podmiotów w ww. zakresie.
Od 2010 roku reprezentuje wykonawców i zamawiających, najczęściej z branży budowlanej w sporach sądowych dotyczących realizacji i rozliczenia procesów inwestycyjnych oraz przed Krajową Izbą Odwoławczą. Udziela prawnego wsparcia dla inwestorów publicznych i komercyjnych (sporządzanie dokumentacji postępowania od strony formalnoprawnej, projekty umów, obsługa postępowań, formalna weryfikacja złożonych ofert i innych oświadczeń i dokumentów od wykonawców, reprezentacja przed KIO i sądami powszechnymi, opinie prawne), współpracuje z Inżynierami kontraktu przy inwestycjach FIDIC. Prowadzi szkolenia w zakresie ww. tematyki dla zamawiających, inżynierów kontraktu, wykonawców oraz podmiotów kontrolujących udzielanie zamówień publicznych. W ramach tej praktyki realizuje szkolenia otwarte i dla wskazanych klientów (szkolenia dedykowane, zamknięte), w tym również szkolenia specjalistyczne dla branż: budowalnej, informatycznej, medycznej i innych. Posiada bogate doświadczenie w sporządzaniu wszelkich typów umów, ich analizie ze wskazaniem ryzyk dla poszczególnych stron procesu inwestycyjnego lub udzielania zamówień publicznych. Bieżąca praktyka sądowa w sporach na gruncie kontraktów publicznych i nie tylko, dostarcza wielu ciekawych przykładów również na potrzeby szkoleń i warsztatów.
Program:
1. Specyficzne dla zamówień publicznych aspekty tworzenia umów – wprowadzenie;
2. Zasada swobody umów i jej ograniczenia wynikające z przepisów o zamówieniach publicznych;
3. Nomenklatura zamówieniowa w umowach;
4. Forma umowy o zamówienie publiczne, pełnomocnictwa, terminy zawierania i obowiązywania umów;
5. OPZ – wymogi dotyczące opisu przedmiotu umowy o zamówienie publiczne:
a) Zasada równego traktowania wykonawców i ochrony konkurencji, przejrzystość, adekwatność;
b) Formuła równoważności;
c) Specyfika OPZ na roboty budowlane – projekt architektoniczno – budowlany, program funkcjonalno – użytkowy;
d) Praktyczne przykłady błędów w opisach przedmiotu umowy z różnych branż (IT, medyczne, itd.);
e) Wymogi w zakresie zatrudniania osób przez wykonawców i podwykonawców w oparciu o umowę o pracę;
6. Przegląd najczęściej stosowanych typów umów:
a) Umowa o roboty budowlane;
b) Dzieło;
c) Zlecenie – umowa o świadczenie usług;
d) Sprzedaż, najem, dzierżawa, dostawa;
e) Licencja, umowy wdrożeniowe;
7. Postanowienia umowne dot. zapłaty wynagrodzenia:
a) Rodzaje wynagrodzeń – obmiarowe, ryczałtowe, mieszane;
b) Terminy płatności;
c) Zapłata, potrącenie wzajemnych wierzytelności;
8. Waloryzacja – wymogi ustawowe, przykłady z praktyki;
9. Kary umowne – skuteczne zapisy i realizacja, przykłady błędów, ewolucja w orzecznictwie sądów i Krajowej Izby Odwoławczej;
10. Postanowienia dot. podwykonawców:
a) Ograniczenia tzw. „kluczowego zakresu”;
b) rozliczenia, bezpośrednia zapłata,
c) ochrona podwykonawców robót budowalnych z art. 647[1] KC w praktyce;
11. Prawa autorskie, ochrona danych osobowych, tajemnica przedsiębiorstwa – najważniejsze wymogi ustawowe;
12. Zmiany do umowy o zamówienie publiczne:
a) ograniczenia ustawowe;
b) przesłanki z ustawy Pzp;
c) praktyczne wskazówki dot. formułowania klauzul umownych w zakresie możliwości wprowadzania zmian;
d) narzędzia elastyczności w umowie – prawo opcji, zamówienia podobne, jednostronne ograniczanie zakresu zamówienia przez zamawiającego;
13. Gwarancja i rękojmia za wady – różnice, praktyka zapisów umownych;
14. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy – forma, zasady rozliczenia i zwrotu;
15. Ryzyka umowne:
a) Zasady wynikające z przepisów KC i PZP;
b) Analiza potrzeb i wymagań a wzrost ryzyka po stronie zamawiającego;
c) Zasada ryzyka po stronie autora umowy;
d) Konsekwencje wynikające z przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu i zwrotu świadczenia nienależnego (KC);
16. Odstąpienie od umowy – przesłanki ustawowe, zasady skutecznego zastrzeżenia umownego, skutki odstąpienia od umowy;
17. Klauzule zakazane w umowach o zamówienie publiczne;
18. Spory dot. umów – mediacje, arbitraż, postępowania sądowe – praktyczne aspekty bieżącego gromadzenia materiału dowodowego;
19. Dyscyplina finansów publicznych – wpływ na tworzenie i realizację umów o zamówienie publiczne, formalne aspekty dokumentowania czynności.
CENA SZKOLENIA OBEJMUJE:
- szkolenie realizowane przez praktyka Eksperta ZEM
- certyfikat
- e-konsultacje po szkoleniu
- autorskie materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
- dostęp do platformy szkoleniowej
- udział w profesjonalnym szkoleniu on-line